Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

petrhajek.bigbloger.lidovky.cz

ted jsem si vzpomnel na vas clanek,

kdyz jsem narazil na lidovkach na:

http://byznys.lidovky.cz/z-plastu-je-bile-zlato-cena-pet-lahvi-leti-vzhuru-f6z-/moje-penize.asp?c=A110525_190315_ln_domov_kim

To je presne to, co by se dalo postavit na vasem clanku - privatizovat odpadove sluzby a firmy by se o to jeste praly. A nakonec je moznost, zisky z prodeje odpadu prevysi zisk z toho, co zaplati lide za odvoz.

0/0
2.6.2011 12:22

vit.kucik

Re: ted jsem si vzpomnel na vas clanek,

Díky za reakci, Petře...

V této souvislosti mně zajímá už spíše obecnější mechanismus veřejného plánování... tj. zlom, kdy společnost bere problém do rukou a začíná jej centrálním plánováním řešit a kdy jej zase pouští z rukou pryč a nechává řešení na spontánní (resp. soukromé) aktivitě. Když vezmeme v úvahu různé segmenty veřejného života, lze vypozorovat období, kdy byly soukromé, státní, a poté opět soukromé (železnice, síťové služby obecně - elektřina, plyn, voda, sociální systém, zdravotní systém, lokální bezpečnost, ...atd.). Časové periody v daných segmentech jsou velmi dlouhé (desítky let), ale nemyslím, že by přechod z jedné do druhé formy řešení byl nahodilý, spíš probíhá podle stejných, obecných společenských mechanismů (tj. skryté důvody, proč je pro stát již neudržitelní centrálně spravovat železnice nebo dodávky vody, budou podobné, proč v budoucnosti pustí z rukou centrální plánování odpadů nebo pensijní systém.)

0/0
29.6.2011 20:44

petrhajek.bigbloger.lidovky.cz

Re: ted jsem si vzpomnel na vas clanek,

No, to už se ale pouštíme do filosofičtějších oblastí a trochu off topic vůči článku :-).

Já bych řekl, že je to podle obecné míry socialismu ve společnosti. Buď převažuje pravicovější myšlení - a pak lidi chcou co nejštíhlejší stát, je nálada pro podporu posnikání a velká míra zodpovědnosti za své chování.

Pak postupně narůtá míra populismu. Vznikne to tak, že někteří politici některé skupině obyvatestva něco poskytnou jako solidaritu. Když se daří, ona solidarita se prohlubuje, lidem to tak nevadí, protože se daří. Tím se ale zesiluje populismus a lidi začnou více volit ty, co je uplácí jejich vlastními penězi. Lidi si odvyknou na zodpovědnost a zvyknou na jistoty. V rámci jistot očekávají, že se o ně stát postará s každou blbostí, vše rozhodne a zařídí za ně.

Pak dojde ke krachu financí, protože jistoty prostě nepůjdou utáhnout. Společnost se přehodí na pravici, buduje hodnoty a jak bohatme, vzrůstá solidarita a touha po jistotách....

0/0
29.6.2011 23:34

petrhajek.bigbloger.lidovky.cz

pozdě, ale přece

na blog je teď nějak méně času a tak jsem dorazil až teď. A opět skvostné. Umíte dobře bojovat s ideologií, mátre dar bořit předsudky krutým racionalismem R^;-)

0/0
25.5.2011 22:02

vit.kucik

Re: pozdě, ale přece

Díky, Petře... Vidím z názvu nicku, že jste změnil stáj... :))

0/0
29.5.2011 23:07

petrhajek.bigbloger.lidovky.cz

Re: pozdě, ale přece

Ne úplně... zatím sedím na dvou židlích, jen jsem přesunul těžiště na Lidovky a časem uvidím, jestli něco z toho zabalím, nebo budu něco ventilovat tu a něco tam. Každopádně je tam menší čtenost, takže propagace je třeba :-)

0/0
30.5.2011 0:06

prngrr

Super článek

Přestože se zpožděním, musím pochválit.

Zároveň mi je jasné, že 99 % ohlasů bude silně kritických.

Povinnou recyklaci a separaci odpadu opravdu nechápu. Ano, zvládnu hodit balík papíru do modrého kontejneru - když ho mám více, ale tím to končí. Veškeré zálohované obaly mají smysl jen, když se to vyplatí výrobci.

Opravdu nechápu, proč bych měl mít doma z donucení třeba 4 odpadkové koše. Dělalo by mi to bordel a časově by mě to obtěžovalo - třídit odpad zcela jistě umí ekonomičtěji nějaký dělník u pásu před spalovnou. Můj čas je dražší.

Někde jsem četl, že kilo PETek stojí 3,50. No, do pytle, než to nasbírám, tak k tomu přidám můj čas tak za 200 korun minimálně - no, to se teda za těch 3,50 vyplatí ;-€

0/0
22.5.2011 18:57

vit.kucik

Re: Super článek

Díky... evidentně jste na vlastním příkladu pochopil, o co mi v článku šlo... :))

0/0
29.5.2011 23:06

djrhedy

Peníze peníze peníze!

Musím říct, že takovou snůšku demagogie jsem dlouho neviděl a doufám, že už neuvidím. Pro začátek doporučuji nastudovat něco

o odpadcích v oceánech např. zde:

http://kvety.atlas.centrum.cz/zaujalo-nas/2010/10/5/clanky/atlantikem-pluji-odpadky-pokryly-pul-usa/

Dobrou chuť. Nějaký díl připadá i na nás, řeky při povodních toho vyčistí docela dost a bohužel víc než by bylo nutné. Uvažujete a soudíte podle sebe? Tak to je první chyba. Všeobecný nepořádek dokazuje, že lidé nejsou schopni toho, co popisujete a je potřeba určitý nátlak podobný tomu, kdy po spalovně požaduje stát přísné normy. Cituji "Je faktem, že problém uhlídání lesa je reálný" Ano ten JE reálný na rozdíl od celé řady Vašich zcestných ekonomických teorií. Stejně mě pobavilo Vaše srovnání problematiky odpadků se sprejerstvím. Dát tyhle dvě věci na stejnou úroveň, to je snad ještě za vrcholem demagogie ;-D

0/0
16.2.2011 0:59

vit.kucik

Re: Peníze peníze peníze!

1) Díky za repliku. Pokud reagujete na článek po více než 2 měsících, je jasné, že jste ho musel cíleně vyhledat, tj. že jsem získal svým způsobem fanouška...:))

2) Pokud prohlásíte za demagogii vše, co se odlišuje od Vašeho světonázoru, daleko se nedostanete. Maximálně devalvujete účinek slova demagogie a otrávíte ostatní od racionální polemiky. Demagogií lze nazvat pouze techniku argumentace, nikoliv názor jako takový.

3) Nepořádek v moři (podobně jako nadměrný rybolov, odpadky v lese, apod.) souvisí s nedostatečným určením vlastnických práv (tzv. "problém obecní loučky", která je vždy spasena na hlínu, oproti té privátní, kde míru spasení trávy hlídá ve vlastním zájmu majitel). Restrikce a nátlak ze strany státu ještě nikde problém efektivně nevyřešil, zato dokázal efektivně zlikvidovat svobodu a prosperitu (ovšem to mimochodem záleží na škále osobních hodnot, ty Vaše jsou patrně opačné, než ty moje - pravicové, takže těžko dosáhneme kdy shody...)

0/0
16.2.2011 15:01

Torie

Blbost? asi pana ministra

V německu to funguje a lahve se nikde neválej jako u nás....,lidi vracej a bezďáči jsou spolehlivej a funkční vysavač. Blbost je nezálohovat....R^

0/0
8.12.2010 16:08

Psychotic

Skepse

Stejně jako někteří lidé přede mnou musím za tento článek poděkovat.

Já osobně jsem k většině teorií o o chraně životního prostředí (tedy např. třídění odpadu, globální oteplování apod.) velice skeptický a považuji je, stejně jako lidi, kteří je pouštějí do světa a/nebo je propagují, za vysoce nedůvěryhodné a málokdy se vidí, že i skeptik se dostane do masmédií (tedy alespoň bez jeho okamžitého démonizování před diváky/čtenáři), stejně jako u jiných věcí, které veřejnost odsuzuje, aniž by měla nějaké vyšší povědomí o problému, kupř. pasivní kouření, hazardní hry či závislost na videohrách.

Je mi docela líto, že na vaši případnou reakce nemohu dále odpovědět, nefunguje mi systém dukátů.

0/0
6.12.2010 5:04

vit.kucik

Re: Skepse

Díky za názor... Dukáty se přidělují automaticky za nějaké aktivity na iDNES, po čase prohlížení stránek by Vám snad měly naskákat samy do kapsy...:))

0/0
7.12.2010 14:18

vvladka

Děkuji

Pane Kučíku, děkuji za pohled z jiné strany. Já třídím, protože to je "obecně dobré" a přemýšlení na toto téma odsouvám jako to dělám u mnoha jiných témat. Nakonec si totiž z toho nepřeberného množství metod stejně musím vybrat. Ale vždycky si ráda přečtu podněty od někoho, kdo uvažuje nad jinými tématy než já. Rozšiřuje mi to obzory a svět pak není černobílý. Bohužel ideologie je v každé společnosti nezbytná aspoň do jisté míry, jinak se občan ztratí v té šedé zóně rovnocenných metod.

A tady je vidět, kam to vede - pokud nebudu myslet aspoň trochu černobíle, nevyjádřím se ani trochu jasně. Chtěla jsem říct, že se mi Váš článek líbí, a ocenila bych jej i kdybych s ním nesouhlasila. Je to dobře formulovaný pohled na věc, o které nepřemýšlím (a nejsem sama, když si necháme vnutit obecné dobro bez konkrétního prospěchu).

0/0
4.12.2010 12:02

vit.kucik

Re: Děkuji

:)) díky za názor, cením si Vaší upřímnosti... :))

0/0
4.12.2010 14:28

Elmo

,,,

Váš článek mi přišel zajímaví, v mnohém nesouhlasím, ale souhlasím že zaloha an Petku je hloupost.

PS: nechtel bych zit pobliz spaloven odpadu, pokud by se skončilo s recyklací  :D

0/0
4.12.2010 0:19

vit.kucik

Re: ,,,

Díky za příspěvek. Že ve všem nesouhlasíte je v pořádku, na světě z miliard lidí nenajdete dva, kteří by se absolutně ve všem shodli (teda pokud nepočítáte svůj obraz v zrcadle...:))

Ke spalovnám - moderní systém filtrace posouvá spalovny zcela jinam, než byly kdysi (byť v myslích lidí ze stereotypu se stále spojují s něčím kouřícím a špinavým.) Filtrační systém je na moderní spalovně to nejdražší a dělá z kouře nezávadný dým a páru. Tyto nové spalovny jsou pak v klasifikaci zatížení životního prostředí zařazeny do neškodné "ekologické" kolonky, podobně jako např. plynové kotelny.

Takových spaloven je v ČR tuším 3-4, ale např. ve Švýcarsku, které je dáváno za vzor ve zpracování odpadu, jsou jich desítky.

0/0
4.12.2010 14:36

djrhedy

Re: ,,,

Proboha ten filtrační systém je drahý a nutí nebohé firmy do něčeho, co nechcou a není to pro ně ekonomické! To jen parafrázuji Vaše: "Já chci sám rozhodovat o recyklaci". Odstěhujte se na soukromý ostrov a tam si to ve svém Já já já stylu zařiďte.

0/0
16.2.2011 0:38

vit.kucik

Re: ,,,

Tak na jedné straně žádáte, aby stát nutil populaci k "čistějšímu prostředí" na druhé straně zde žehráte, že nutí firmy instalovat filtry do komínů... tak co tedy chcete?

Je faktem, že problém, kdy firmy přenášejí část svých nákladů na veřejné statky (např. znečištěním ovzduší) je složitý a nikdo nezná jednoduché řešení. Státní vynucování je těžkopádné, neefektivní, drahé, ale nikdo zatím nepřišel s ničím šikovnějším. To je zatím otázka budoucnosti - a i Vy (pokud by Vám nebránily ideologické předsudky) byste mohl být třeba tím prvním, kdo něco lepšího navrhne...

0/0
16.2.2011 15:24

Mokasina Alan

Ten článek není konkrétní

Ten článek je nekonkrétní. Každému je jasné, proč je dobré dávat odpad na nějaké k tomu určené místo. Charakterizování současného systému odpadu jako terorizujícího, jak je autor v diskuzi nazývá, je mimo mísu. Žádný návrh k tomu, jak by mělo tedy nakládání s odpadem vypadat nezazněl. Jen neurčitě nastíněné důvody vyzývající k blíže neurčité změně v přístupu k odpadu. I když každý ví že otázka "kam se slámou" se musí nějak řešit. nashle

0/0
3.12.2010 22:36

vit.kucik

Re: Ten článek není konkrétní

Jakou míru konkrétnosti byste si představoval/-a? Již tak je co do délky zhruba čtyřnásobný, než jiné blogy. Navíc měl být jen principiálním náhledem z jiné strany.

Jak by systém v principu měl vypadat jsem (velmi hrubě) zmínil - nemáte pravdu, že ne.

P.S. Píši blogy - ne kompletní vědecká pojednání... :))

0/0
4.12.2010 14:42

Astern

Hrůza

Tento článek je založený na neskutečně arogantním myšlení. Svoboda a ekonomika na prvním místě :-(.

0/0
3.12.2010 14:00

vit.kucik

Re: Hrůza

Ano. Vám to pořadí připadá hrůzné? To mě zase přeběhne mrazení při pomyšlení na Vaše pořadí hodnot... :))

0/0
3.12.2010 14:56

J.Švec

Re: Hrůza

obecně, podnikat v ČR je velký problém a přebujelá byrokracie, obrovská korupce a neskutečné množství příkazů, omezení a všech regulí tomu nijak neprospívá. V případě zavedení tržního a liberálního systému při svozu odpadu by z toho naši slavní volení zástupci udělali obrovský patvar, jenž by opět nahrával jen některým skupinám s jistými zájmy. ČR na toto ještě není připravená. Jsem pro ať se do toho rovnou pustí, ale já se v tom případě tak na 10 - 15 let zdejchnu do vedlejšího německa či někam dál. Protože by to pro řadové občany byly krušné roky.

0/0
3.12.2010 17:31

vit.kucik

Re: Hrůza

To, o čem mluvíte je problém přechodu, z jednoho systému na druhý. Máte naprostou pravdu, že při živelném zrušení jednoho by nájezd na druhý byl pomalý a plný zmatků. Problém přechodu by dal na samostatnou knihu... v principu se jeví jako nejschůdnější nechat, aby soukromé firmy mohly vyrůst vedle obecního systému, kterému jsou soustavně snižovány dotace a jiná privilegia. Nechat soukromé firmy, aby plynule mohly svou nabídkou komunálním firmám převzít zákazníky a tím i služby. Zbytek takového komunálního podniku nakonec prodat. Takový postup - na rozdíl od byrokratických řezů - využívá sil přirozené evoluce lepších nabídek, je plynulý a vydělají na něm všichni - obec, firmy i zákazníci. Typickým příkladem toho, že to jde je trh telekomunikačních služeb (např. TV trh, vlaky, pod. by na to byly taky zralé). Telefony fungovaly stále lépe, ač se stát v jejich provozu přestal zcela angažovat (vytváří jen pravidla)... nemuseli jsme se kvůli telefonům na 15 let stěhovat jinam...:))

0/0
3.12.2010 20:55

Mokasina Alan

Re: Hrůza

O jakém pořadí hodnot to mluvíte?

0/0
3.12.2010 22:16

Novotnak

Každopádně už mě začíná být jaské

proč máte v Itálii takové problémy s odpadem. ;-)

http://www.ct24.cz/svet/14195-evropska-komise-zaluje-italii-kvuli-neapolske-odpadkove-krizi/

http://nymbursky.denik.cz/ze_sveta/na-jihu-italie-se-lide-bouri-proti-vystavbe-skladk.html

0/0
3.12.2010 9:24

marta.kucikova

Re: Každopádně už mě začíná být jaské

Problémy s odpadem v Neapoli je specifická zvláštnost pro daný region, je daný především existencí mafie a klientelismu v daném místě. Nedá se z toho dokazovat pro jiné regiony zhola nic. Zde na severu je čisto. Centrálně řízený odpadový systém na první pohled funguje bezvadně. Stojí mě to přes 450 Euro ročně... :))

0/0
3.12.2010 16:10

J.Švec

Re: Každopádně už mě začíná být jaské

za co vlastně platíte takovou obrovskou částku?

0/0
3.12.2010 17:18

marta.kucikova

Re: Každopádně už mě začíná být jaské

Výše uvedené psal manžel, není schizofrenik, ale já se často zapomínám odhlásit... pokud bude příspěvek v diskusi rozevlátý se srdíčkama a různými čulibrky, tak jsem to já, pokud ne, tak je to můj manžel a moje zapomětlivá hlava... děkuju za pochopení, Marta

0/0
3.12.2010 18:12

vit.kucik

Re: Každopádně už mě začíná být jaské

...za to, že mi 1x týdně odvezou orazítkovaný pytel se "suchým odpadem", který postavím v předepsanou hodinu před dům a 2x týdně orazítkovaný pytlík s organickými zbytky. Další tři druhy odpadu tahám do 100m vzdálených kontejnerů (papír, sklo a plasty), zbytek musím vozit do 4km vzdáleného sběrného dvora (pouze oproti kartě, že jsem zaplatil daň). Netřídit nebo vyhodit to jinde mi (kromě svědomí) nedovolí riziko represního systému (pokuty v tisících Eur nebo až kriminál) a také mimo jiné fakt, že každý kousek půdy okolo někomu patří a úcta k vlastnickému právu je zde tak zažitá, že černé skládky jsou v místním kraji vzácností. Vysypat něco sousedovi do zahrady nebo lesa - to chce takový druh žaludku, který má jen málokdo... :))

0/0
3.12.2010 21:04

Novotnak

Re: Každopádně už mě začíná být jaské

Při takto restriktivních pravidlech chápu, že vás třídění štve. U nás je dobrovolné a možná proto nám nevadí. Jenomže pak to nemůžete tako napasovat obecně na třídění odpadu, ale měl jste to více specifikovat a říci něco jako chci mít na výběr jestli hodím vše do jednoho pytle, nebo jestli to roztřídím a chci mít na výběr svého vlastního popeláře... Pak by to bylo o něčem jiném. Jenomže vy jste útočil na třídění a podporu státu v třídění jako takové, především proto, troufám si tvrdit, jste se nesetkal s pochopením. Jinak u nás platíme podobnou částku jako vy, jenže v korunách, takže asi 25x méně než vy za podobné služby a to navíc dobrovolné. Řekl bych, že si z toho u Vás někdo udělal pěknej kšef.

0/0
3.12.2010 22:07

Novotnak

Re: Každopádně už mě začíná být jaské

Tedy nežebychom dobrovolně platitli, ale dobrovolně třídíme. Jediné na co jsou pravidla (netvrdím, že je všichni dodržují) jsou nebezpečné odpady.

0/0
3.12.2010 22:10

Monty M.

Re: Každopádně už mě začíná být jaské

Tohle jsi mel napsat do toho clanku. Je to vtipny a dalo by to tomu uplne novy rozmer. Ted tvy rozhorceni uz chapu! :-)

V Australii to funguje pomerne hladce... Kazdy vyfasuje ctyri popelnice: 1.na odpadky ze zahrady (listi, vetve atd.), 2. na papir, 3. sklo + plasty, 4. zbytek. A jednou tydne mate jen povinnot popelnice vytahnout k silnici. Je to takova klidna forma odpadovyho hospodarstvi ;) Do Italie posilam vyjadreni uprimne soustrasti ;-)

0/0
3.12.2010 22:20

motylek_02

Re: Každopádně už mě začíná být jaské

no jo, tady je to babylonske zmateni. Itek pise o Italii, a my Cesi valime bulvy. Tak sup s tim jako s dodatkem pod clanek. V Cechach je trideni dobrovolne, nikdo nikoho nenuti. a i kdybych mela system jako mas ty, tak bych ho podstupovala s pocitem, ze je jedine dobre ze to nekonci nekde za barakem.

0/0
4.12.2010 0:15

Novotnak

Re: Každopádně už mě začíná být jaské

Je pravděpodobné, že by decentralizovaný systém fungoval daleko lépe a levněji, ale to nic nevypovýdá o dopadech třídění na ekonomii.

0/0
3.12.2010 22:09

vit.kucik

Re: Každopádně už mě začíná být jaské

Vidíte, pomalu se začínáme názorově přibližovat...:)) Viníka vidím v malém prostoru diskusních okének - u piva v hospodě by názorových rozdílů ubylo nejspíše podstatně rychleji...:))

0/0
4.12.2010 15:48

motylek_02

Re: Každopádně už mě začíná být jaské

:-) anebo pribylo rucnich argumentu a modrin. Ty se na blondacich pekne vyjimaji ;-)

0/0
4.12.2010 21:24

motylek_02

precetla jsem si v profilu

ze chces napsat do diskuze treba 2 slova. proc ne jedno nebo tri? Mas nejakou predstavu, jaka ta slova maji byt?:-);-)

0/0
3.12.2010 2:20

vit.kucik

Re: precetla jsem si v profilu

Stačí jen dvě. "Miluji tě". :)))

0/0
3.12.2010 21:06

motylek_02

Re: precetla jsem si v profilu

Vitku, pokud mas tu potrebu (jeste zes to rekl), tak my se ti tu jako diskuteri domluvime, zalozim vlakno nazvem Milujte sveho Itka a s vyzvou, a poprosim vsechny vcetne muzu, aby ti to napsali. Hodim to i k Marte pod clanek, a ony se holky pridaji. Pokud se Ti udela lepe, jdu do toho!!! :-)

0/0
4.12.2010 0:18

vit.kucik

Re: precetla jsem si v profilu

... po ničem jiném netoužím :))

P.S. opovaž se... !!!

0/0
4.12.2010 14:46

motylek_02

Re: precetla jsem si v profilu

:-) s radosti. Tve prani je mi rozkazem ;-D:-P. Budes chtit poskrabkat na zadickach? To domluvime s Martou, ta si to s Tebou vyridi.

0/0
7.12.2010 9:39

motylek_02

zajimavy namet na premysleni

par let dozadu jsem se setkala v novinach se zpravou, ze voda podrazi, protoze lide setrili. Na druhou stranu, kdyz si predstavim, ze mam zahradu, a nemoznost odvozu odpadku mimo ni, tak budu sakra hodne premyslet,a tridit, aby odpadky byly na urcitem miste a nezahnojily zahradu. Obavam se, ze skladky mohou znecistit spodni vody, oceany (uz ted jsou tam hlaseny hory, odkaz dohledam) a vubec za sebe rikam recyklaci ano. Nemam pocit ze me nekdo do niceho nuti a kdyz pristavili kontejnery na trideny odpad, zajasala jsem. Prijde mi totiz opravdu hrozne smatlat vse dohromady. Na sve vlastni zahrade bych to nedelala.

0/0
3.12.2010 1:50

vit.kucik

Re: zajimavy namet na premysleni

Ale já taky říkám recyklaci ano. Sám si z odpadu recykluji, co se mi hodí, sám se rozhodnu, co mi za to nestojí. Co je dobré pro mně, nemusí být dobré pro Tebe, a naopak. Na vlastní zahrádce chci mít pořádek, stejně jako Ty (proto to k Tobě nemohu vyhodit). Problém je, že se objevil někdo třetí, který stanovil pro všechny zahrádky, co je dobré. To se někomu (náhodně) líbit může, mnohým však ne. Zahrádka každého je totiž trochu jiná a každý má trochu jiný vkus... :))

0/0
3.12.2010 22:06

Mokasina Alan

Re: zajimavy namet na premysleni

Jaký problém v tom vidíte? Tedy, co vidíte za problém v tom jak někdo "stanovil pro všechny zahrádky, co je dobré"?

0/0
3.12.2010 22:20

motylek_02

Re: zajimavy namet na premysleni

takze: recykluje se papir, plast, sklo, a nekde i baterky. Jen to vitam, protoze nemusim resit kde to budu sladovat na sve zahradce, jsem li na dedine, muzu si objednat odvoz popelnic ve vetsim intervalu (setrim). A vubec nemam problem s tim, tridit odpad, ani muj 80lety deda ne. Naopak, pristaveni kontejneru vitam, a chtelo by to i vice, protoze pretekaji. aby to bylo ekonomicke, tak si firma stanovi to co bude recyklovat, v tomto pripade viz vyse. Nemam problem s tim, ze nekdo stanovil co se bude recyklovat protoze: pokud nechci, recyklovat nemusim. A i to co se recykluje, tak odpovida selskemu rozumu.

0/0
4.12.2010 0:11

sonic

Re: zajimavy namet na premysleni

nepleťte dohromady dva diametrálně odlišné problémy: recyklaci a znečištění. nebo lépe řečeno, pokud vám vadí znečištění, bavme se o znečištění. recyklace je úplně jiný problém.

můžeme například zjistit, že je levnější odpad naházet na skládku než recyklovat. pak můžeme říct, že nám vadí znečištění -- můžeme skládky zdanit, regulovat hygienickými normami, upravit právní systém po vzoru USA, aby bylo znečištění žalovatelné atd.; jednoduše, snažit se bezprostředně odstranit to, co nám opravdu vadí. potom zjistíme, že buď je recyklace pořád dražší než skládky, nebo je levnější a začne se více recyklovat.

pokud chcete minimalizovat negativní externality (např. to znečištění) a přitom co nejméně poškodit ekonomiku a deformovat trh, je určitě nejlepší zaměřit se bezprostředně na daný problém. stejně tak by např. bylo výhodnější, aby továrny platily ekologickou daň přímo z vypuštěných tun takových a takových látek, než aby se platila z MWh vyrobené elektřiny.

0/0
4.12.2010 1:16

motylek_02

Re: zajimavy namet na premysleni

nejsem ekonom odbornik. Pouze jsem napsala svuj nazor. Dle meho recyklace a znecisteni spolu souvisi. Nicmene chapu, ze odbornik to muze videt jinak.

0/0
4.12.2010 3:01

vit.kucik

Re: zajimavy namet na premysleni

...přesně tak.

0/0
4.12.2010 14:49



AUDIOZÁZNAM

Petice

Zmeškali jste přenos čtení Davida Vlka? Poslechněte si ho tady.



Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.