- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Jako liberální konservativec nemůžu než souhlasit...
a propo v diskusi jsem objevil dost dalších podnětných myšlenek (Wabi-sabi, umění "nedokonalého", "nestálého" a "nedokončeného" ) nebo pár moc hezkých termínů, třeba etnobiznismen... :-)
Myslím, že i na Vás, Vítku, se dá vztáhnout termín "intelekt ve spojení s analytickým myšlením"!!!
Díky, Georgesco, to udělá radost...:))
Jinak diskuse podrobně pročítám a i když třeba neodpovídám na úplně každou repliku, přemýšlím o nich. Často víc, než bych sám chtěl (to se týká především těch negativních). Jednak mě to opravdu zajímá (jak kdo reaguje) a jednak je to snad i poctivé (když už si dali tu práci napsat) ... :))
že by Joch by měl být vnímán jen kvůli Romům. Jeho záběr je mnohem širší a v jeho světonázoru netvoří romská otázka ten hlavní pilíř ... stačí si projít jeho zdejší blogy, aby člověk viděl, kdo všechno si jej podává za jeho jinak brilantní rozbory vývoje naší společnosti. To jenom teď se všichni jeho protivníci shodli na jediné dehonestující věci, a to Joch kontra Romové. Domnívám se, že v případě Jocha by se měly zdůraznit právě ty jeho jiné aspekty, než potvrzovat dojem kontroverze Jocha s Romy. Tak se totiž z vaničky vylévá hlavně to dítě, zatímco špinavá voda v ní zůstává.
Máte naprostou pravdu, Vikino. Doufám, že je to i z článku patrné (i přes trochu bulvární titulek, přiznávám).
Nevím jak vy, ale u žádné menšiny necítím skutečné privilegium. To co mohou většinoví obyvatelé považovat za privilegia jsou vlastně jen náhražky věcí, které jsou u většinového obyvatelstva běžné.
A pozitivní diskriminaci, tj. upřednostňování nějaké menšiny v jistých věcech, zas obvykle vnímám jako boj se zvyklostmi a předsudky. Že ženy berou nižší plat je totiž velmi nemilý zvyk a žena v typicky mužském oboru musí snášet posměšky. A pokud žádají romové o práci, obvykle zaměstnavatele chtě nechtě napadnou předsudky, kterého odrazují, nebo alespoň povzbudí zvýšit bezpečnostní opatření.
Takže privilegia ano, pozitivní diskriminace ano, ale s mírou a na určitou dobu - právě tak, aby se daná událost stala běžnější, obvyklejší, aby zmizeli předsudky, překonali se zvyklosti. A pak už nebudou žádná privilegia a pozitivní diskriminace, alespoň u některých menšin, potřeba.
Už jsem o tom psal níže v diskusi. Pozitivní diskriminaci Kocábův úřad plánoval, ale nestihl uvést do praxe.
Jinak souhlasím s Jochem, že pozitivní diskriminace není dobrý nápad. Ani nikde dobře nefunguje. To, že ženy mají nižší plat, není výsledkem něčí špatné vůle nebo zlomyslnosti, má to více "neviditelných" důvodů, mj. ten, že zaměstnávání žen nese zaměstnavatelům v některých oborech opravdu vyšší rizika a problémy. Snažit se tyto objektivní problémy potlačit násilím (zákonem, postihem) nenese ani ženám samotným dobré ovoce. Je třeba odstranit příčinu, tj. tyto důvody a to mohou nejlépe jen ženy samotné, ne nějaký jejich protektor. S Romy a jinými menšinami je to podobné.
Po téměř století různého plánování si neumíme ani představit, že se věci dají řešit jinak, než zase (ještě větším) společenským plánováním. I Vy jste přesvědčen, že se úděl žen nezlepší, pokud s tím stát nezačne "konečně něco dělat"?
byl jsem rozhodnutý dát karmu, byť jsem tak docela nesouhlasil. Po dočtení bych chtěl dát karmy dvě. Článek je výborně vyargumentovaný a hezky napsaný. Nejsem liberál a nemyslím si, že všechno se nejlépe vyřeší "samo", ale jsem si jist, že rozhodovat by měli lidé s dobrým odhadem pro to, co je možné v rozumné době dokázat a co to bude stát. Ve funkci různých ochránců a komisařů jsou ale žel obyčejně lidé, kteří celý život žili ve sféře, která je financovaná daněmi a různými dotacemi a tak mají neodbytný pocit, že prostředky jsou neomezené a všechno půjde snadno. Zároveň žijí i v soukromém životě ve věži ze slonoviny a nemají představu, co znamená žít v domě s několika asociálními rodinami. Myslím, že jste to vystihl dobře.
Díky za příspěvek. Říkáte, že nejste liberál, neříkáte, co tedy jste, to se mohu jen dohadovat. Přesto tuším, že by se Váš i můj ideální svět víc podobal, než si možná myslíte. Ani v liberálním řádu by můj svět neměl ideální podmínky. Ovšem ve všech jiných možných alternativách by podmínky měl ještě horší. Proto liberální společnost považuji za nejlepší z možných, protože mi dává nejvíce šancí žít podle svého přesvědčení (které se mnohým nelíbí a nazývají ho bigotním, konservativním a pro dnešní dobu nepraktickým). A jsem přesvědčen, že ty samé možnosti by dala i přesvědčení Vašemu...
pro ženy máte, pane autore, konkretně na mysli?
Mám na mysli především zatím nerealizovaná, ale vážně diskutovaná privilegia jako ženské kvóty, násilné sjednocování mezd, zásahy státu do vztahu zaměstnavatel-zaměstnanec ohledně přijímání nebo propouštění žen, apod.
Toto všechno jsou ve své podstatě levicové plánovací manýry, které i při sebelepší dobré vůli nefungují a které dlouhodobě mohou ženám jen uškodit (jak historie mnohokrát ukázala).
že 99% občanů vůbec netuší kdo to ten Joch vůbec je, a o jakých regulacích zase mluvíte?
která tvého věku souhlasím,ostatní rozumnější mají trochu jinný názor
fanfane, stáří přináší i senilitu a demenci, nejen zkušenosti a Vy jste, dle psaného projevu, již pravděpodobně starší ročník
Cikáni ve Švýcarsku: Podporu v nezaměstnanosti jen po odpracování souvisle 5 let bez delšího přerušení. Odmítnutí práce - žádná podpora. Ztráta zaměstnání vlastní vinou - absence, požití alkoholu na pracovišti - žádná podpora. Zničení obecního bytu a státního majetku musí zaplatit a nebo do vězení a tvrdě tam pracovat na uhrazení škody. Je s podivem, že pseudohumanisté - Havel (on tam jezdil jako disident v totalitě za spisovatelem Kohoutem, tak to tam musel vidět) a Kocáb
nekřičí a veřejně nekritizují Švýcarskou konfederaci, že nechce zadarmo bez odevzdané práce živit parazity. A nikdo v rámci Evropy nemluví .
Tak proto voni furt Kanada,Anglie... Švajcu se vyhejbaj jako čert kříže...
Prave tá príliš jednoduchá paradigma Jocha je krásnou ukážkou nezvládnutia reality.
Robí presne tú istú racionalistickú chybu, na akú poukazuje aj autor - myslí v intenciach človeka, ako racionálnej bytosti. Ale ona takou nie je. To je omyl aj plánovačov lepších spoločností, aj ĺudí spoliehajúcich sa na hodnotu slobody, aj konzervatívcov, ktorí majú overené pravdy, ale zabúdajú, že pribúdjú nové.
Souhlasím s Vámi v tom, že naše skutečnost a realita je nekonečně složitá a jakékoliv pravidlo či jednoduchá teorie ji nemůže nikdy dokonale obsáhnout.
Na druhou stranu se člověk musí v oné složité realitě nějak orientovat, nějak s ní pracovat. A k tomu mu ony "zjednodušené" teorie a paradigmata pomáhají. Bez nich by byl jako s holýma rukama před skálou, do níž má vykopat tunel. Je tedy lépe užívat nástroje, byť nedokonalé (a které nikdy dokonalé nebudou), než žádné.
P.S. Jinak jsem si všiml, jak dobře rozlišujete termíny socialistů (plánovači), liberálů (svoboda) a konservativců (pravdy prověřené časem). Jistě nejste u této tématiky poprvé...! :))