Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

xena123

ad myčka

my skládání vyřešili. máme dvě myčky a z jedné berem čisté nádobí a do druhé dáváme špinavé.

0/0
2.8.2011 9:52

vit.kucik

Re: ad myčka

... tak to mně opravdu ještě nenapadlo... ! :))

0/0
2.8.2011 14:07

georgesco

já vám nevím

já vám nevím, ale nebude to smutná doba? Každý bude sedět doma u svýho počítače a vést virtuální život... myslím, že z toho tak maximálně musí dřív nebo pozdějc "zahrabat"  a když už to pak člověku poleze krkem a vyjde ven, zjistí, že je to tam vylidněné. Už dnes na ulici nejsou děcka. Nevěřím tomu, že parta nahradí rodinu. A už vůbec ne ve stáří. Krev není voda. Navíc, dotažené ad absurdum, když budeme všichni singles, tak lidský rod dobrodružná budoucnost nečeká, nečeká ho totiž žádná budoucnost.

0/0
2.8.2011 9:03

vit.kucik

Re: já vám nevím

Já Vašemu pohledu rozumím, Geogesco, jsem ze stejné generace a pociťuji to podobně. Já ani Vy nemůžeme jinak. Ovšem to není podstatné - podstatné je to, jak to budou pociťovat generace budoucí. A jedno je jisté - mnoho z toho, co je pro nás nepředstavitelné (špatné, neúnosné, nepřirozené) bude pro ně normální. Vždy tomu tak bylo.

Zkuste si jen představit, že předložíte průměrnému vzorku lidí z roku 1912 naše současné názory na rovná práva homosexuálů. Nebo transvestitů na svobodnou volbu pohlaví. Nebo na vhodnost náboženských symbolů ve školách. Nebo na právo na "slušný" důchod. Nebo právo chodit zdarma ke špičkovému doktorovi. Jistě by si mysleli, že v takové zkažené době plné šíleností by nechtěli žít a my přitom to všechno bereme za samozřejmost a je nám tu celkem dobře.

Já Vám rozumím, Georgesco, taky mě chytá nostalgie po "starých dobrých časech", kdy se holky vdávaly ve dvaceti a koukaly mít děti. Ale tato nostalgie zemře spolu s námi, oni budou hořet zase pro jiné věci... :))

0/0
2.8.2011 14:24

petrhajek.bigbloger.lidovky.cz

souhlas...

hlavně tam zmiˇujete věc, co nedokáží pochopit fanatičtí zastánci dětí (kdo nemá děti, je vyžírka, musíme mít spousty dětí, aby nás v budoucnu uživily, klesá u nás populace, to je tragédie...)

Z mého pohledu: díky automatizaci velmi narůstá produktivita práce, proto je schopen jeden člověk uživit či postarat s eo mnohem víc lidí,. než dříve (a to i se započítáním výzkumu a vývoje, výroby a servisu strojů). Proto reálně klesá potřeba práce, do budoucna je velké riziko rostoucí nezaměstnanosti. Proto už dnes vzniká mnoho umělých a neproduktivních pozic - je morální potřeba, aby většina populace byla zaměstnána, byť je to nesmyslná práce.

Klesající populace taky není problém. Říká se, že je přelidněno. To si sice nemyslím, ale je fakt, že kdyby bylo lidí výrazně méně, ničemu by to nevadilo, možná spíš naopak. Dříve bylo ekonomicky výhodné mít co nejvíc dětí, změnily se podmínky a je možné, že se ustavuje nový status quo. Jen to chce důslednou imigrační politiku a obranu.

0/0
19.7.2011 10:16

Antonín, topič

Re: souhlas...

To jsem zvědav, kdo bude tu politiku a obranu zařizovat, když, jak píšete, děti nejsou potřeba.

0/0
2.8.2011 9:45

Astaroth

Re: souhlas...

Hranice budou obklopeny samocinnymi dely a otyli nerdi budou dalkove ridit hlidajici helikoptery. Roboty obsadime stare tyrolske bunkry a hromady africkych najezdniku se budou tycit skoro do vyse alpskych vrcholu.

0/0
2.8.2011 10:05

petrhajek.bigbloger.lidovky.cz

Re: souhlas...

Zkuste si to znovu precist. Nerikal jsem, ze zadne deti nejsou treba. Jen ze neni problem, kdyz populace trochu klesne, bude jich min. Psal jsem, ze dle meho se jen ustranovi nova rovnovaha.

0/0
2.8.2011 10:37

o vaše názory nestojíme

Máte tam spoustu nesrovnalostí

Prádlo se vyvářelo odjakživa, pokud možno s louhem, k potoku se nosilo vymáchat.

Muž bez manželky nebyl zdaleka tak bezmocný, levnější i jednodušší než se oženit bylo najmout si vdovu ze sousedství, aby mu prala, uklízela a vařila. Manželku si pořizoval pouze v případě, že potřeboval věno nebo chtěl (další) děti.

Taky odjaktěživa existovaly prádelny a vyvařovny - například za zlatých horeček v Kalifornii i na Yukonu jejich majitelé zbohatli víc než valná většina zlatokopů.

0/0
8.7.2011 19:13

vit.kucik

Re: Máte tam spoustu nesrovnalostí

Podívejte, článek svou formou musí být krátký, není to vědecká stať, proto jsem poslední mnohasetletou lidskou historii shnul do pár vět. Je to sice zjednodušené, ale nemyslím, že nějak zvlášť zavádějící... Pokud bychom měli diskutovat vážněji o "historii všedního dne", museli bychom předně určit přesněji dobu a místo, o kterém mluvíme... Kalifornie 19. stol. bylo něco zcela jiného než např. Čechy 18. stol nebo alpská oblast 13. stol., apod.

Jistě si zajištěný vdovec mohl někoho najmout na praní, ale v literatuře jsem se s tím nijak nesetkal, zato je možno se často setkat se sitací, kdy se vdovec poměrně rychle znovu oženil. Tento jev byl skutečně tak častý, že bych si troufl odhadnout, že neprostá většina vdovců se ve stř. Evropě 16-19. stol. do 5 let znovu oženila. To není náhoda, to muselo mít zřetelný důvod. Jasnou výhodu, např. oproti alternativě se neženit a najímat si ženy ze sousedství.

0/0
8.7.2011 20:48

Tuubeen

Re: Máte tam spoustu nesrovnalostí

Poznámka z praxe: tento jev byl dokonce tak častý ještě i v 19. století, že jsem díky němu na světě. :-) Můj dědeček, obuvník, ovdověl a zůstali mu dva synové. Kvůli nim se znovu oženil s babičkou, která byl, tuším bez věna a ve staropanenském věku. Neměl totiž, kdo by se mu o děti staral...

0/0
9.7.2011 10:56

Tuubeen

Re: Máte tam spoustu nesrovnalostí

Ve 20. století chtěla jsem říci. Tedy alespoň zmíněný příběh je z jeho začátku.

0/0
10.7.2011 13:52

Aretta

Re: Máte tam spoustu nesrovnalostí

Dobrý den, Vítku,

jsem nějaká Aretta z diskusí a přála jsem nedávno Vaší paní mailmo k svátku. Poslala mi mail.... Prosím ozvěte se mi na aretta44@seznam.cz... nejde mi už třetí den poslat zprávu před idnes...je tam nějaká chyba. Víc nechci tady psát...

0/0
31.7.2011 22:04

vit.kucik

Re: Máte tam spoustu nesrovnalostí

Prádelny - možná byly rozšířeny v Kalifornii 2. pol. 19. stol., zcela jistě však nebyly rozšířeny na českém venkově 16.-19. stol. Přes polovina obyvatel tehdy žila v malých sídlech do 500 obyvatel. Tam není o veřejných prádelnách ani stopa. Zato dobře jsou dochované 2-3stupňové kamenné či dřevěné žleby, napojené na nějaký pramen, kde jeden stupeň sloužil k napájení dobytka a další stupně k praní (příp. mytí). Prací žleb má často šikmou plochu na valchování a "mlácení" prádla, někde dokonce prohlubně na mýdlo. Mám i fotogafie.

Od 19. stol. jistě existovaly nějaké prádelny v Praze (a možná v dalších velkých městech), ale tam žil jen zlomek velmi specifického obyvatelstva.

0/0
8.7.2011 21:02

oldiess

Re: Máte tam spoustu nesrovnalostí

My jsme bydleli v dobrým činžáku, postaveným v Brně těsně před WWII, kde byla prádelna, takže jednou za tři čtyři týdny jsem tam  máti vše nanosil i vypomáhal, vyvářka a tak, pak se po usušení mandlovalo, takže to byla práce na celej den plus potom ještě ten mandl - přiznám se, že tohle mi opravdu pak nikdy nechybělo. když se cca v roce 1975 pořídila pračka Philco Ford si za 10 tis. Kčs - tehdy asi 5 měsíčních platů;-D Jinak článek pochopitelně skvělej, škoda že tak zapadnul, je to i důkaz toho, jak se stará generace co vymyslela automatický pračky postarala o to, že dneska s praním nikdo čas neztrácí, a to je další důvod, proč i kvůili tomu by se nemělo chodit do penze až v 70 - část ušetřenýho času na praní můžou teď mladí věnovat důchodcům, co to i pro ně vymysleli:-)

0/0
9.7.2011 10:29

o vaše názory nestojíme

Re: Máte tam spoustu nesrovnalostí

V době, kdy byl ten činžák postaven, pravděpodobně k většině paniček docházela jednou za čas pradlena.

0/0
11.7.2011 23:57

Antonín, topič

Re: Máte tam spoustu nesrovnalostí

To je možné. Kolika procent domácností se to týkalo? Podle vás zřejmě ženy nikdy domácí práce nevykonávaly.

0/0
12.7.2011 10:24

o vaše názory nestojíme

Re: Máte tam spoustu nesrovnalostí

Veřejné (obecní) prádelny existovaly už ve středověku. V mnoha městech bylo zakázáno prát v domech kvůli riziku požáru. Přísně se to kontrolovalo. Kde se pralo doma, tam buď pradlena docházela nebo si pro prádlo chodila.

0/0
11.7.2011 23:54

Antonín, topič

Re: Máte tam spoustu nesrovnalostí

To mne zajímá; jak praní zvyšuje riziko požáru (oproti vaření či prostému vytápění)?

0/0
12.7.2011 10:23

Antonín, topič

---

Vy tam máte taky řadu nepřesností. Odjakživa se prádlo nevyvářelo, protože lidé prádlo nepoužívají odjakživa. Také nebyl vždy zajištěn dostatek vdov v sousedství. Odjaktěživat také neexistovaly prádelny, protože nebylo to prádlo. Ale veřejné prádelny samozřejmě znal již starý Řím, jen se tam nepralo s louhem.

0/0
11.7.2011 10:45

o vaše názory nestojíme

Re: ---

I pralo, jen si někde zjistěte, jak se dělalo louhové mýdlo z popele a loje.

0/0
11.7.2011 23:59

Antonín, topič

Re: ---

Errata: nepralo se JEN s louhem. Mýdlo se dělalo později. Tenkrát prali s přísadou moči. Super!

0/0
12.7.2011 10:20

fine

Re: Máte tam spoustu nesrovnalostí

Co se týče brzké ženitby vdovců, má pravdu autor. Dělám amatérsky rodinný rodokmen. Většina obyvatel našich zemí žila zhruba před 100-200 lety na venkově. Najmutí někoho v té době? To sotva. Jen v tom mém rodokmenu je tolik sňatků ovdovělých lidí v poměrně krátké době, někdy i 5-6 týdnů po úmrtí předchozího partnera. Vdova po hospodském si rychle vzala o 13 let mladšího mládence (a konečně v 35 měla první dítě), v téže větvi trojnásobný vdovec při třetím sňatku ve 40 letech zplodil děti, které měly štěstí, přežily útlý věk a teprve jeden z nich převzal hospodářství po otci. Mlynářka se do 6 týdnů znovu vdala za muže "od fochu", nehospodařila sama. Když pročítám matriku oddaných a hledám ty "svoje", musím číst i ty ostatní a těch ctihodných vdovců a vdov se tam ženilo a vdávalo hodně.

0/0
11.7.2011 23:50

fine

Re: Máte tam spoustu nesrovnalostí

Když odhlédnu od praktického hlediska, tak je zde i ohled na tehdejší morální požadavky. Rodina byla základní jednotkou, jak po hospodářské, tak i po sociální stránce. "Singles" taky  byli. Žili ale s původní rodinou, pro ni pracovali a

taky tam dožili. To dnešním lidem ani nemůže jít do hlavy, kolik lidí

žilo v jedné chalupě o jedné až dvou místnostech. A to tam měli třeba

ještě rodinu podruha. Jinak - dobrý článek k zamyšlení.

0/0
11.7.2011 23:51

o vaše názory nestojíme

Re: Máte tam spoustu nesrovnalostí

A v těch rodinách neměli na praní a jinou hrubou práci děvečky, na které hospodyně dohlížela?

0/0
12.7.2011 0:00

fine

Re: Máte tam spoustu nesrovnalostí

Záleží v jaké době. Vidíte, ale tu hospodyni připouštíte, ne že by dohlížel ovdovělý hospodář. Hospodářství zemědělce nebo i řemeslníka vždy potřebovalo plnohodnotnou hospodyni a tou mohla být jen osoba patřící do rodiny, ne najatá. Co se týče prádla, tak to by na vesnici pracovala vždy hospodyně i s tou děvečkou, dělalo se velké prádlo, ne téměř každodenní přečvachtávání prádélka, na to nebyl asi čas. Vy zřejmě uvažujete tak v rozsahu posledních 100let a nebo v rámci dost úzké vrstvy měšťanského obyvatelstva (a to též jen v rozsahu posledních tak 300 let). Samozřejmě tak úplně uzoučká vrstva šlechty a hodně majetných lidí je něco jiného, ale to není až takovým určujícím faktorem pro společnost. Ten článek není jen o praní prádla, to je spíš uvedeno jako konkrétní příklad. Na vesnici měla selka trochu volnější ruce až v posledních 100-150 letech, ale to museli mít dost prosperující hospodářství s větším počtem čeledi.

0/0
12.7.2011 6:42

fine

Re: Máte tam spoustu nesrovnalostí

Vesnické obyvatelstvo bylo tak zdecimováno 30letou válkou, pak robotou a nemocemi, že asi až do 1750 nebylo těch pracovních sil nadbytek. Práce na poli a kolem dobytka pohltila tolik pracovního času hospodářů i čeledi, že na domácnost nebylo tolik času. Ještě můj děda říkal, že málokterá stará ženská umí nějak vařit, pokud nebyla ve službě ve Vídni nebo nesloužila na faře apod. V době senosečí a sklizní  se rychle přes poledne ukuchtila bramboračka, vdolky a honem s tím hospodáři na pole. Jindy to taky nebylo na nějaké vyvařování, hospodyně musela zastat spoustu jiné práce. Bez rodiny se dalo přežít, ale moc bídně.

0/0
12.7.2011 6:57

o vaše názory nestojíme

Re: Máte tam spoustu nesrovnalostí

I kdeže, sekáči a ženci vyžadovali maso, kdepak vdolky! To by už druhý den nepřišli.

0/0
12.7.2011 7:33

fine

Re: Máte tam spoustu nesrovnalostí

Záleží na době, vy máte na mysli snad jen meziválečné období v nějakém bohatším kraji. Já si hodně pamatuji ze svých zážitků i z vyprávění. Většina chalupnických rodin ve vsi měla 4-6 ha polí, z toho část luk i na obilí. Kdo měl 10-20ha  to už byl větší sedlák. Naši měli 6ha a vše posekal otec s dědou. Maso bylo max. 3 týdně. A to nebyli nějaká chudina. Ženci chodili i do Rakous. Nevím, jak moc je tam krmili, ale hlavně, že něco zaplatili, bylo potřeba hotových peněz. Pokud byla nutná silnější strava, zastoupila to slanina. Na poli byla i jiná práce než jen fyzicky náročně sekání, např. orání, oborávání brambor atd. Můj druhý děda pocházel z bohatého statku, byl ale kvůli chudé ženitbě vyděděn. Pracoval pak jako mistr v strojírenské továrně. Ve všední den se nesmělo ani namazat máslo na chleba, sám si taky nevzal. Stačilo sádlo. Babička ovšem dětem krajíc namazala a nařídila mlčení.  Já vím, co lidi jedli na vsi třeba v době prusko-rakouské války, máme i rodinné historky.

0/0
12.7.2011 11:45

vit.kucik

Re: Máte tam spoustu nesrovnalostí

Obdivuji Vaše znalosti a přehled... plně se kryje i s mými poznatky... :))

0/0
2.8.2011 14:32

vit.kucik

Re: Máte tam spoustu nesrovnalostí

Tak toto mi připadá jako zcela evidentní nesmysl... tradice "maso jen v neděli" byla myslím nejrozšířenějším stravovacím návykem, krom toho si neumím vůbec představit ekonomiku i nejbohatšího statku, kdyby měl zajišťovat denně své čeledi maso (byť jen po část roku). To je opravdu nesmysl.

Navíc čisté libové maso, jak jej známe dnes byla v minulosti poměrně vzácnost. Vyskytovala se prakticky jen v podobě pečeně (která byla jen o slavnostech). S masem byl problém, že se hned kazilo, proto se např. zabíjačky dělaly v zimě a vše se snažilo ihned zakonzervovat v podobě mletých klobás, udit, sušit nebo solit.

Na polích se obvykle jedl chleba a tvaroh, chleba a sýr, brambory, škvarky, slanina (v lepším případě), zelenina, polévka ze zeleniny, apod.

0/0
2.8.2011 15:43

kleo

pěkně napsáno.....

zajímavá úvaha....já sám jsem dobrovolný single, ale kompenzuju si to neteřinkou, která má právě sladkých třináct, je to oboustranně výhodný byznys, ona mě nahrazuje chybějící dítko a já ji zase blbě fungujícího tátu.....je to skvělé půjčit si dítko jen tehdy, když mám chuť a čas...V

0/0
8.7.2011 17:57

vit.kucik

Re: pěkně napsáno.....

... tak pokud Vám kompenzuje jen to dítko, tak je to v pořádku a užijte si to...! :))

0/0
8.7.2011 20:35

assam

Bravo!

Pěkně se to čte,ale mám z toho kapku depru,bo na svém okolí rozhodně nevidím příznaky pochopení toho,že rodina má hlubší smysl...Holt,já to předám svým dětem,ty svým...naše děti svým...a snad se dočkáme...;-)petr

0/0
7.7.2011 17:22

Antonín, topič

A to bych ještě dodal,

že singles mají (kvůli absenci dětí) nižší mandatorní výdaje a tudíž přispívají k devalvaci hodnoty práce. To pak oklikou vede k tomu, že se víc lidí rozhoduje "rodinu odložit," protože se bojí poklesu životní úrovně.

Zatímco jinde jsou singles více daněni a rodiny podporovány, v ČR je to opačně.

+2/0
7.7.2011 11:13

Tomáš Jasný

Není co dodat

Jen navrhuji zamyšlení, co se stane s touto atomizovanou společností, plnou osamělých lidí, když najednou skončí tyto civilizační vymoženosti, které takovýto sobecký život umožňují. Jak by to vypadalo, kdyby například měsíc nešla elektřina..?

0/0
7.7.2011 10:37

Jarcho

No co asi...

poslední by nemusel zhasínat!

0/0
7.7.2011 11:15

vit.kucik

Re: Není co dodat

... kdyby skončily tyto civilizační vymoženosti, tak by jednoduše zase vznikaly velké rodiny... :))

... i když na druhou stranu není důvod předpokládat (kromě hypotetických katastrof), že by ony vymoženosti měly nějak zanikat...

0/0
7.7.2011 14:57

Antonín, topič

Re: Není co dodat

Tak různé katastrofické možnosti jsou včetně relativně aktuálního německého šaškování s rozvodnou sítí.

Nicméně firmy už se postarají, aby jim příjmy z různých singles aktivit neutekly směrem k výrobcům plínek a dudlíků.

0/0
8.7.2011 9:19

dolch

Pěkný

R^

0/0
6.7.2011 23:06

vit.kucik

Re: Pěkný

díky, Dolchu ...:))

0/0
7.7.2011 15:18

T.T.

Skvělé!

Fajn zamyšlení! Jen nevím, nakolik ten trend "singles" bude pokračovat... Ostatně i ten feminismus se podle mě časem otupí a lidé se vděčně vrátí k tradičním osvědčeným modelům (samozřejmě patřičně poučeni z předchozích úletů)... :-)

0/0
6.7.2011 22:06

milanalois

Ne každý single chce být single.

Mnozí jsou sami v podstatě proti své vůli.

A za nezakládáním rodin může být také nepříznivá právní a ekonomická situace ve společnosti.

Jinak ovšem je nepochybná pravda, že moderní domácnostní technologie osvobodila muže od nutnosti mít manželku. Vzdělávání a zaměstnávání žen zase osvobodilo ženy od nutnosti mít manžela.

+1/0
6.7.2011 20:04

marka40

Re: Ne každý single chce být single.

Za nezakládáním rodin není žádná právní ani ekonimická situace, ale antikoncepce a snadná dostupnost potratů. Přes všechno, co není v dnešní době úplně v pořádku,  je dnešní doba po tom, co zde celá staletí bylo, ta nejlepší, jak právně, tak ekonomicky. Co bylo za 2. svět války a v 50 letech? Bída, hlad, absolutní bezpráví, žádná naděje. Přesto lidé měli děti. Kdyby již tehdy existovala účinná antikoncepce, tak tady dneska nejsme.

0/0
7.7.2011 7:48

vit.kucik

Re: Ne každý single chce být single.

Ono "single proti své vůli" mi přijde hodně relativní... nejvíc relativní je ona "vůle". Je to možná trochu kontroversní, ale jsem přesvědčen, že každý zdravý muž je schopen vytvořit funkční a šťastné manželství s min. 50% žen, které potkává kolem sebe. A naopak. Záleží to jen na oné dobré "vůli" a troše sebedisciplíny. V minulosti tomu tak bylo - sňatky domlouvali rodiče a partneři měli minimum možností k výběru - přesto úspěšnost manželství byla vysoká (mnoho dětí a minimální promiskuita či rozvodovost). Bylo to dáno atmosférou ve společnosti, která vesměs netolerovala vybočení z pevně daných pravidel, v jejichž rámci byly také podrobně definovány role v manželství. Až modernita přinesla spolu s rozpuštěním starých pravidel také mýtus ve výběru partnera, že "cítím, že je pro mě zrozen jen jediný na světě, to je ten pravý a já ho jen ještě nenašel/-la" - a tento mýtus také často stojí za prohlášením typu "single proti své vůli"

0/0
7.7.2011 15:17

Astaroth

Re: Ne každý single chce být single.

Toto je logicky protimluv a vlastne i nesmysl.

0/0
2.8.2011 10:10

Zani

Dobrý :)

0/0
6.7.2011 19:42

marka40

Pěkné.

Mám svátky snů - čistím koberce. A přemýšlím, jak  tuto nepříjemnou činnost zjednodušit. Ale už to vím - plovoucí podlaha.;-D

0/0
6.7.2011 18:37

oneill

Re: Pěkné.

Nevím, zda existuje robotický tepovač koberců, ale existuje vytírací iRobot Scooba a možná umí i tepovat.

0/0
6.7.2011 20:36

Nomen O

Pěkně napsáno

Co k tomu dodat?????  Samota je ráj o kterém sníme. Je to úžasná svoboda, kterou by rádi narušili a vtírají se do soukromí single naši vzácní politici. Ti nevědí jak se vetřít a jaké zákony udělat pro svobodné rozhodování člověka.

Přeji všem single všechno dobré.

0/0
6.7.2011 16:27



Bohyně v teplácích od Armaniho

Petice

Na co je hrdá ta, která má tepláky pro všechny příležitosti? Přečtěte si rozhovor se Zuzanou Hubeňákovou.

Žebříčky



Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.